دیجیتال مارکتینگ، فرصتی برای دیده شدن!

این روزها با گسترش فناوری و ورود دستگاه‌های هوشمند به زندگی انسان، سبک زندگی، نحوه خرید کردن و حتی نحوه انتخاب کردن بشر نیز تغییر کرده است. تصور کنید تا همین چند سال پیش بیلبورد‌های تبلیغاتی سطح خیابان و جاده‌ها، تبلیغات محصولات در رادیو و روزنامه‌های کثیرالانتشار و یا تبلیغات تلویزیونی، تنها شانس یک محصول برای دیده شدن بودند. آیا امروزه تبلیغات، سبک کلاسیک خود را حفظ کرده است؟ این روزها کمتر کسی است که با عبارت دیجیتال مارکتینگ آشنا نباشد.

با ورود کامپیوترهای شخصی به منازل و ادارات و به دنبال آن گوشی‌های تلفن همراه هوشمند، سبک زندگی بشر، به طور کامل دست‌خوش تغییر شد. در شبکه‌های اجتماعی هر روزه، میلیونها کاربر از صفحات متعددی در سرتاسر جهان بازدید می‌کنند. این کار، نیاز به صرف زمان در ترافیک‌های چند ساعته و یا پرداخت هزینه رفت‌وآمد ندارد و تنها با چند کلیک انجام می‌شود. به مرور زمان، اعتماد کاربران به این شبکه‌ها و کسب‌وکارهایی که در این بستر مشغول به کار هستند، افزایش یافته است. هر لحظه به تعداد فروشگاه‌‌های اینترنتی افزوده می‌شود و هر کدام راه‌حلی جذاب برای کسب بازار پیاده‌سازی می‌کنند. بدون شک در مقابل این موج دیجیتالی شدن زندگی بشر، مغازه‌های سنتی، فروشگاه‌های فیزیکی و تبلیغات سنتی و … چندان راه به جایی نخواهند برد.

در دنیای پر هیاهوی کسب‌ و کار مجازی، هر روزه مفاهیم جدیدی بروز پیدا می‌کنند که یکی از مهم‌ترین این مفاهیم، دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) و یا همان بازاریابی دیجیتال است.

دیجیتال مارکتینگ چیست

اگر بخواهیم به زبان ساده به این سوال پاسخ دهیم، می‌توان گفت، دیجیتال مارکتینگ روشی نوین در برقراری ارتباط با مشتریان و یا مخاطبان فضای دیجیتال است؛ خواه به وسیله تبلیغات تلویزیونی و یا رادیویی، خواه به وسیله گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی. بازاریابی دیجیتال بر بستر ابزار الکترونیک و یا دیجیتال رخ می‌دهد. به عبارت دیگر، دیجیتال مارکتینگ جایگزین بیلبوردها و بروشورها شده است.

از دیرباز، کسب‌و‌کارها برای دیده شدن به بازاریابی و تبلیغات نیاز داشته‌اند؛ با ورود به عصر دیجیتال، مفاهیم نوینی از بازاریابی تحت عنوان دیجیتال مارکتینگ و یا بازاریابی دیجیتال مطرح شد. در این نوع از بازاریابی، جامعه مخاطب را از طریق اینترنت، امواج دیجیتال و… که از وسیله‌هایی همچون لپ‌تاپ، گوشی هوشمند و یا تبلت استفاده می‌کنند، جذب می‌کنیم. دیجیتال مارکتینگ صرفا مختص کسب‌وکارهای دارای وب سایت نیست؛ بلکه تبلیغات تلویزیونی و یا رادیویی نیز از این دسته محسوب می‌شود.

در بازاریابی دیجیتال‌، تنها تبلیغات و ارائه محصول مطرح نیست، بلکه کارشناسان بازاریابی دیجیتال‌، با آنالیز مداوم رفتار کاربران و بازخورد کمپین‌های تبلیغاتی به دنبال بهبود کیفیت کسب‌وکارهای مجازی و به طبع آن، فروش بیشتر محصول خود هستند. اهمیت دیجیتال مارکتینگ آنجا مشخص می‌شود که بدانیم به طور میانگین افراد روزانه ۱۱ ساعت از زمان خود را صرف استفاده از محصولات الکترونیکی و دیجیتال می‌کنند و عمده خریدهای خود را از طریق فروشگاه‌های آنلاین انجام می‌دهند. بدون شک، اگر در گذشته برای کسب‌وکارهای سنتی، داشتن مغازه در محل‌های پر رفت‌وآمد مطرح بوده است، این روزها دیده شدن در فضای مجازی اولویت اول مالکان کسب‌ و کار مجازی می‌باشد.

انواع روش‌های دیجیتال مارکتینگ

  • بازاریابی اینترنتی
  • بازاریابی محتوا
  • بازاریابی موتور جستجو
  • بازاریابی ایمیلی
  • بازاریابی رسانه‌های اجتماعی
  • تبلیغات

بسیاری تصور می‌کنند چون عمده‌ی دیجیتال مارکتینگ بر بستر اینترنت صورت می‌گیرد، پس دیجیتال مارکتینگ همان، بازاریابی اینترنتی است. این موضوع به علت شباهت دو عبارت بازاریابی دیجیتال‌ و بازاریابی اینترنتی نیز هست.

این دو تعریف زیاد با هم اختلاف ندارند، اما می‌توان بازاریابی اینترنتی را مهم‌ترین ابزار دیجیتال مارکتینگ دانست. بنابر تعریف بازاریابی اینترنتی، نیاز است که کسب‌ و کار مجازی بر بستر یک وب سایت قرار داشته باشد.

یکی از مهم‌ترین اصول دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی، بازاریابی محتوا است. در این نوع از بازاریابی با استفاده از انواع محتواهای تولید شده، اعم از ویدیویی، متنی، تصویری و صوتی، پیام خود را به مخاطبان و کاربران می‌توانید برسانید. رعایت اصول تولید محتوا، یکی از شروط اصلی موفقیت در این نوع از بازاریابی است. تمامی موارد زیر از زیر شاخه‌های بازاریابی محتوا هستند:

  • پادکست مارکتینگ
  • اینفوگرافیک مارکتینگ
  • ویدئو مارکتینگ

در این روش از بازاریابی، با استفاده از ابزارهای آنالیز آنلاین و بهره‌گیری از قوانین سئو، باید وب سایت را به موتورهای جستجو معرفی کرد تا توسط کاربرانی که از موتورهای جستجو استفاده می‌کنند، دیده شوند. در صدر لیست موتورهای جستجو بدون شک، گوگل قرار دارد اما با توجه به نوع محتوای سایت شما، هر کدام از موتورهای جستجو یاهو، یندکس، بینگ و یوتیوب نیز می‌توانند اولویت این دسته از بازاریابی باشند. بازاریابی موتور جستجو شامل دو دسته زیر می‌باشد:

  • بهینه سازی برای موتورهای جستجو یا سئو (Search Engine Optimization)
  • تبلیغات کلیکی (Pay Per Click)

انجام بازاریابی ایمیلی پس از بازاریابی محتوا و موتور جستجو یکی از مهم‌ترین ارکان بازاریابی دیجیتال است؛ چرا که در این نوع از بازاریابی، مخاطبین و یا مشتریانی را که به دست آورده‌اید، از طریق ارسال ایمیل به باشگاه مشتریان وفادار خود ملحق می‌کنید! از این روش بازاریابی می‌توان جهت برندسازی، تبلیغات و جلب مخاطب استفاده کرد. برای ارسال ایمیل به طور گسترده می‌توانید از سرویس‌های زیر استفاده کنید:

  • میلرلایت (MailerLite)
  • میل چیمپ (MailChimp)

این نوع بازاریابی را که به اختصار SMM نیز می‌نامند، عمدتا در شبکه‌های اجتماعی پیاده‌سازی می‌کنند. سختی این مدل بازاریابی از بازاریابی ایمیلی بیشتر است چرا که در شبکه‌های اجتماعی باید با استفاده از تصویر، متون کوتاه و مفید و یا ویدئوکلیپ‌های با مدت زمان محدود، پیام خود را به مخاطبان خود برسانید. عمدتا از این روش برای برندسازی استفاده می‌شود. از جمله شبکه‌های اجتماعی پرکاربرد که هدف این نوع بازاریابی هستند می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • اینستاگرام
  • توئیتر
  • فیسبوک
  • پینترست

شاید به جرات بتوان گفت پس از بازاریابی اینترنتی، تبلیغات، اصلی‌ترین دسته دیجیتال مارکتینگ است. تبلیغات صحیح و اصولی از طرق مختلف می‌تواند به شما کمک کند تا خیلی سریع به اهداف خود دست پیدا کنید؛ بازاریابی اینترنتی در کنار تبلیغات، اصلی‌ترین پایه‌های دیجیتال مارکتینگ هستند. تبلیغات در فضای دیجیتال می‌تواند به هر کدام از شکل‌های زیر باشد:

  • تبلیغات بنری
  • تبلیغات ویدئویی
  • تبلیغات موشن گرافیک
  • تبلیغات تصویری

چگونه بازدید کنندگان سایت را به مشتریان دائمی تبدیل کنیم؟

ادامه مطلب ادامه مطلب ادامه مطلب

7 راهکار اثبات شده برای افزایش ترافیک فروشگاه آنلاین شما

ادامه مطلب ادامه مطلب ادامه مطلب

آموزش بازاریابی شبکه های اجتماعی (راهنمای جامع و قدم به قدم)

ادامه مطلب ادامه مطلب ادامه مطلب

۱۰ روش برای افزایش فروش آنلاین

ادامه مطلب ادامه مطلب ادامه مطلب

cta چیست؟ راهنمای جامع ساخت cta یا دکمه فراخوان (آموزش گام به گام)

ادامه مطلب ادامه مطلب ادامه مطلب

10 نکته طلایی برای سئو سایت و کسب رتبه بالا در گوگل

ادامه مطلب ادامه مطلب ادامه مطلب

۲۲ وبسایت عالی برای پیدا کردن عکس‌های دست اول

ادامه مطلب ادامه مطلب ادامه مطلب

چگونه در کمترین زمان یک لندینگ پیج عالی بسازیم؟

ادامه مطلب ادامه مطلب ادامه مطلب

آموزش ثبت دامنه دات آی آر

ادامه مطلب ادامه مطلب ادامه مطلب

دامین چیست و چطور کار می کند؟

ادامه مطلب ادامه مطلب ادامه مطلب

راه‌اندازی و ساخت سایت با روش های مختلف

ادامه مطلب ادامه مطلب ادامه مطلب

هرآنچه باید در مورد سیستم مدیریت محتوا بدانید

ادامه مطلب ادامه مطلب ادامه مطلب

چرا سایت‌ساز دیجی‌بست ؟

ادامه مطلب ادامه مطلب ادامه مطلب

آموزش سایت ساز (پنل مدیریت)

ادامه مطلب ادامه مطلب ادامه مطلب

آموزش سایت‌ساز (افزودن محصول و فروشگاه)

ادامه مطلب ادامه مطلب ادامه مطلب

آموزش سایت‌ساز (ویرایش صفحات داخلی)

ادامه مطلب ادامه مطلب ادامه مطلب